Metoder​

I Troldemosen er vores vigtigste opgave at børnene er i trivsel og at de får de bedste muligheder for at kunne udvikle sig.
Hvert enkelt barn er i Troldemosen er forskelligt og vejen hen imod trivsel og udvikling kan derfor se meget forskellig ud. Vores daglige arbejde og tilgang til børnene er derfor baseret på i en række forskellige teoretiske overvejelser, evidensbaseret og tværfaglig viden.


Vi arbejder ud flere metoder, og tager altid udgangspunkt i det enkelte barns ressourcer og motivation. Medarbejderne i Troldemosen har en stor og bred viden indenfor det specialiserede område og ud fra barnets fysiske og psykiske ressourcer tilrettelægges hverdagen og hvilken tilgang og metoden barnet bedst profiterer af.

Her er et udsnit af hvilke metoder vi anvender og vi lader os inspirere af i Troldemosen:

  • Affolter-konceptet
  • Marte Meo
  • TEACCH
  • Pædagogisk massage
  • Picture Exchange Communication System (PECS),
  • Castillo Moraleskonceptet
  • Coombs-konceptet (FOTT)
  • Afspændingsterapi
  • Tegn til Tale (TTT).
  • Videoanalyse
  • Intensive Interaktion
  • Sequential Oral Sensory. SOS feeding
  • Low Aroussal
  • Rideterapi​

I vores tilsynsrapport kan du læse yderligere om hvilke tilgange og metoder vi anvender i Troldemosen og på hvilken måde de anvendes.​

  Positivt menneskesyn

Grundlaget for arbejdet i Troldemosen er, at vi møder børnene med et positivt livs- og menneskesyn. Vores fokus ligger på børnenes ressourcer og udviklingspotentialer. 

  Tværfaglig indsats

Vores tværfaglige indsats tager udgangspunkt i, at alle børn er forskellige og derfor tilrettelægges arbejdet ud fra det enkelte barns behov. Igennem motiverende leg og aktivitet, understøtter vi børnenes udvikling bedst muligt.

✔  Tæt forældresamarbejde

Forældrene er en vigtig samarbejdspartner i Troldemosen. Særligt i samspillet med forældrene, kan vi tilrettelægge den bedst mulige indsats omkring det enkelte barn.

Tilgængelighedserklæring