Et barn kan for eksempel have et mål om motorisk træning, men for at der kan arbejdes med det motoriske mål, er der behov for først at arbejde pædagogisk med samspil, relation og kommunikation, så barnet forstår, hvad barnet skal og er tryg i relationen. Det er en forudsætning for at det overhovedet er muligt for barnet at deltage i en målrettet aktivitet.
Tager man eksemplet med motorisk træning, er der behov for at afdække hvordan vi kommunikerer med barnet om, at barnet skal deltage i en aktivitet i gymnastiksalen. Har barnet behov for, at vi kommunikerer med konkreter, symboler eller fotos? Relationen med barnet er vigtig for at barnet er trygt ved at samarbejde om at skulle gå over i salen. Et kendskab til barnets præferencer, ressourcer og udfordringer er vigtigt for at kunne skræddersy aktiviteten til det enkelte barn.
Her er al den viden, der er i hele det tværfaglige team, nødvendig for at vi kan nå til det punkt, hvor barnet kan deltage i en målrettet træning af motorikken.
Dette samarbejde og fleksibilitet ift. hvordan og hvornår vi kan arbejde med et barns mål, ser vi som en stor styrke i teamsamarbejdet.
Det tværfaglige samarbejde gør det spændende og udviklende at arbejde i Troldemosen. Vi ser det som en stor fordel, at vi alle, med hver vores faglige viden, altid kan byde ind med tanker, idéer og gode råd, da det fører til en større samlet viden i teamet.
Med den løbende udveksling af viden og erfaringer, skaber vi den bedste grobund for, at børnene trives og udvikler sig.